lördag 20 juni 2009

Så olika vi värderar , men tur är väl det ?? Eller??

Hade en rätt intressant disskusion med en häromdagen om diverse saker här i livet . Det enda jag hörde var hur dåligt allt var, visst man har sina dagar, absolut, men bara för det så behöver man väl inte förpesta hela sin vardag med det ??

Allt var i princip bara skit . Jobbet , familjelivet etc etc.....Hur gör man för att förändra situationen ?? Man antingen väljer att stanna kvar och stå som en pinne mitt i skiten eller så tar man tag i det och gör nått bra utav det . Man har ALLTID valmöjligheter här i livet . Ja, jävlar , vilket liv det blev då jag kläckte ur mig det .
Man kan väl inte göra hur som helst heller !! Har man barn så kan INTE flytta hur som helst heller!!! Det finns inga jobb!!! Plugga?? Är du galen ?? Det kostar pengar och man är fast i låneträsket.

Så jag som INTE har barn kan i princip göra hur jag vill då , men inte de som HAR barn ?? Vad är det för mening att trampa i samma ekorrehjul pch må dåligt då man kan förbättra sitt liv ??

När jag tog beslutet att flytta ner hit hade jag med mig det jag ägde i materiala och mig själv ( och Stephan så klart) men utöver det ingenting annat .
Inga barn , inget jobb, ingen ekonomi, ingen vetskap om framtiden, inget socialt liv.

"Ja,men du som inte har barn kan juh göra vad du vill" .....utan att ha dåliga dagar , dåligt samvete , oro, nervositet , osv?? Man blir ibland lite idiotförklarad och nervärderad för att jag har inga barn.
Hade jag suttit i en skitig situation med barn hade jag likförbannat sett till att förändra livet , för min skull och barnens. Skulle jag inte må bra som en förälder skulle mina barn bli påverkade av det också och vad blir det i slutändan ?? Jo, de mår också dåligt. Men det kommer juh aldrig hända för att jag har inga barn och kan göra precis hur som helst. Vriden tankesätt, tycker jag .

Nu får jag säkert skäll för att vara så egositisk och egenkär , men hur vore det med ett liv i balans?? Kunna vakna på morgonen och säga till sig själv:-Idag är det en ny dag och jag har alla möjligheter här i livet för att göra det ännu bättre. Låter säkert som en dröm , tro mig, det går att göra det .

Jag gav mig fan på att hitta jobb, flängde överallt för att visa upp mig inför arbetsgivare , tills jag fick napp. Trägen vinner, säger man inte så?? Det går att förändra till det bättre , bara man tar tag i det och gör nått åt saken.

Hur gör man ?? Du har alltid en valmöjlighet . Antingen sitter du kvar i skiten eller så förändrar du det till nått bra. Jag flyttade och började på en ny kula. Kanske nån annan behöver byta jobb eller plugga, eller vad det kan vara . Vad är det som är bekymret eller tynger ner en ? Börja där .
Lättare skrivet/sagt än gjort. Visst är det så , det är ingenting som kommer framserverad på en silverfat här i livet. Skulle det vara så , skulle jag inte sitta här och blogga.
Sunt förnuft och logist tänkande.

Idag , snart 3 år efter flytten så har jag en stabil grund att stå på : tak över huvudet, mat på bordet , rena kläder, jobb, socialt liv, underbar familj och så mår jag bra . Jag mår helt enkelt bra i mig själv. Jag har också mina dagar då jag är sur, arg, trött och vill bara dra täcket över huvudet. Det går lika fort över , för det blir inte bättre av att vara sur och grinig.

Men , visst , vill man ha ett liv i tråkighet så varsågod , det är alldeles upp till var och en att leva så , men tänk på att det finns valmöjligheter här i livet , oavsett om det finns barn eller inte med i bilden .

Då var det dags igen att göra sig redo för jobbet . Ha en trevlig fortsatt midsommar .
Ta hand om varandra och dig.

Kram // Mia

3 kommentarer:

  1. Kloka ord!! Barn känner och märker mer än vad man många gånger tror. Visst är det ett större steg ifall man har barn att ta hänsyn till.

    Ens liv blir vad man gör det till. Bättre försöka och misslyckas än att aldrig försöka. Men visst man vet vad man har men inte vad man får och tror många är rädda för det.

    Kram Eva-Lena

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du har rätt!! Man har alltid ett val! Barn ska inte vara ett hinder. OM vi säger som så att äktenskapet är helt åt fanders och föräldrarna vantrivs så tror jag inte barna blir lyckligare av att föräldrarna håller ihop, jag tror det blir bättre om de separerar blir gladare och en bättre förälder - om det nu skulel va så.
    Vi har själva stått i skiten om man säger så med låga löner, jobb som man inte varit särskilt säker på iom att man inte haft rätt utbildning och inte heller trivts - vi satti låneträsket och hade barn - men vi valde att börja studera, båda två samtidigt - det var tajt, det var rent ut sagt jävligt tufft men det gick de tre åren och nu har vi vår utbildning och tja det har gått....
    Jag kunde skriva en lååång utläggning :-) men men... hihi jag håller med dig helt enkelt, man har alltid val! ALLTID!

    SvaraRadera
  3. Jo man har alltid val här i livet men inte alla väljer lika fort... Vissa val jag gör är ögonblickliga val andra är sådana som måste mogna när jag valt för eller mot...

    SvaraRadera